regimul alimentar sanatos

Chiar există un regim alimentar sanatos?

Regimul alimentar sanatos devine o soluție printre persoanele preocupate de o viață completă și îndelungată.  Micronutrientii au rol cheie în obținerea energiei pentru dezvoltare și creștere. De fapt, micronutrienții și macronutrienții contribuie la aprovizionarea organismului cu o sursă de substanțe fresh, în stare brută pentru a ne menține în viață sistemul imunitar, circulația sângelui, oasele, mușchii, nervii, pielea și creierul.

Ce rol au micronutrienții în organism? Ce sunt de fapt și cum îi putem asimila? Aflăm împreună în rândurile care urmează.

Regimul alimentar sanatos e un mit?
În linii mari, micronutrientii sunt substanțe esențiale prezente  în cantități infime în alimentele consumate. Foarte mulți oameni consideră că micronutrienții sunt minerale, vitamine și antioxidanți. În realitate există un număr enorm de micronutrienți ce susțin sănătatea și bunăstarea corpului. Imaginea alăturată prezintă o diagramă a unei persoane mature și proporțiile relative ale tuturor elementelor care mențin viața unei ființe umane.

                           

micronutrienti in corp - motivromanesc.ro
micronutrienti in corp – motivromanesc.ro

Poți observa cu ușurință că o proporție mare este preluată de carbon, azot și oxigen, și o cantitate rezonabilă din creier este reprezentată de fier, calciu și alte minerale. Degetul mare este compus din restul micronutrientilor. Corpurile noastre nu pot produce aproximativ 30 de vitamine și minerale în cantități suficiente. Aceste vitamine și minerale se numesc micronutrienți esențiali.

Regim alimentar sărac în vitamine și minerale
Mâncatul pe fugă, dietele ținute fără acord medical, consumul de produse sărace în nutrienți contribuie la scăderea drastică a nivelului de minerale importante și vitamine în corp.  Această greșeală sau stil de viață în viteză poate contribui la o serie de boli majore, cum ar fi bolile de inimă, osteoporoza, diabetul de tip 2 și cancerul.

Cum ești sigur că ai satisfăcut toate nevoile nutritive?
Universitatea Harvard Medical School  a ajuns la concluzia că cel mai bun mod de a obține vitamine și minerale este o dietă bine proporționată. Include multe fructe, legume, leguminoase, cereale integrale și surse slabe de proteine, împreună cu grăsimi sănătoase, cum ar fi nuci și ulei de măsline.

Cum te ajută fierul și în ce alimente îl găsești

Fierul este o proporție relativ mică, iar cea mai mare parte a fierului pe care îl găsești în organism este asociat cu hemoglobina, care se găsește în celulele roșii. Și asta este, desigur, necesar pentru transportul oxigenului. În multe părți ale corpului este critic, deoarece ceea ce poate face este că poate furniza energie. Poate transfera energia din alimente în corp și o transformă într-o formă pe care organismul o poate folosi.

Vitamina A – esențială pentru un regim alimentar sanatos
Micronutrientii sunt necesari corpului  în cantități mici, astfel încât ai nevoie de aproximativ 45 de grame de proteine pe zi și îți trebuie doar de câteva miligrame sau chiar micrograme de minerale și vitamine. De exemplu, un bărbat adult necesită 700 micrograme de vitamina A pe zi.

       Chiar dacă un regimul alimentar sanatos presupune cantități mici, aproximativ 250 de milioane de copii sunt deficitari de vitamina A la nivel mondial. Aceasta este de peste patru ori mai mare decât populația din Regatul Unit și aproximativ jumătate din populația din Marea Britanie.

Este trist deoarece acești copii vor muri de complicațiile asociate cu deficiența de vitamina A.

      Vitamina A este o vitamina solubilă. Atribuie dietei tale această vitamină și vei simți diferența. Principala formă chimică este retinolul. Putem obține vitamina A din pește uleios, ficat, gălbenuș de ou, unt și brânză. Corpul poate produce retinol? Da, se extrage din carotinele prezente în legume și fructe portocalii, roșii sau verzi.
     Vitamina A este importantă pentru vedere. În plus față de această funcție, vitamina A are roluri esențiale în diferențierea tuturor tipuri de celule din organism, inclusiv celulele epiteliale găsite în piele și în celulele fetale, celulele osoase, celulele imune și multe altele. Din acest motiv, deficitul de vitamina A sau chiar excesul poate avea consecințe destul de vizibile.
       Femeile gravide trebuie să urmărească cu atenție aportul de vitamina A, deoarece poate fi un exces dăunător copilului.
Vitamina A este importantă pentru ca celulele și țesuturile să crească și să se diferențieze. Cancerul, de exemplu, este cauzat de creșterea celulară necontrolată.

Cum combați deficitul de vitamina A?
O alimentație sanatoasa are în vedere cei 4 pași:

  1. Dieta sanatoasa diversificata: varietate mare de fructe, legume în sistemul agricol local. De exemplu, în orașele mari din Asia au fost introduse scheme urbane de grădinărit pentru furnizarea de fructe și legume proaspete. În alte zone, culturi bogate în carotenoide, cum ar fi cartofii dulci, au fost crescute pentru consum de către localnici.
  2. Biofortificare – reproducerea culturilor locale (de exemplu, orez, fasole) pentru a conține mai multe carotenoide. Carotenoizii fac alimentele portocalii.
  3. Fortificare – adăugarea vitaminei A, de exemplu în lapte. Această abordare este adoptată în multe țări, inclusiv în Canada și Franța, unde se adaugă vitamina A la laptele integral de vacă (cel mai adesea consumat de copii). Această abordare este eficientă, dar se bazează pe producătorii de alimente care adaugă vitamina la alimente, care poate fi costisitoare și costul transferat consumatorilor. Fortificarea poate conduce la creșterea prețurilor și, prin urmare, nu poate ajunge la persoanele dezavantajate care au nevoie de ea.
  4. Suplimente nutritive – tablete sau lichide ingerate. Aceasta este, în mod normal, ultima soluție și este făcută numai atunci când fiecare altă abordare a eșuat. Este cel mai scump și mai greu de implementat. Deoarece vitamina A poate fi toxică în exces, utilizarea suplimentului este controlată și administrată sub supravegherea medicilor sau asistentelor medicale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *